Åpenhetsloven
Åpenhetsloven
Henvendelser og spørsmål knyttet til Utleiemegleren sitt arbeid med menneskerettigheter og anstendig arbeidsforhold kan rettes til menneskerettigheter@utleiemegleren.no og vil besvares senest 3 uker etter at henvendelsen er mottat.
Åpenhetsloven – Utleiemegleren
Åpenhetsloven skal fremme næringslivets respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsliv, samt sikre allmennheten tilgang til informasjon.
Åpenhetsloven har to formål;
- Hovedformålet er å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester
- I tillegg har Norge innført krav om deling av informasjon med allmennheten om hvordan virksomheten håndterer negative konsekvenser.
Vi er omfattet av Åpenhetsloven og vil jobbe tett med våre leverandører og forretningspartnere for å implementere kravene etter åpenhetsloven, i våre selskaper.
For å lykkes med dette viktige arbeidet med bærekraft må og skal Utleiemegleren jobbe sammen med alle våre leverandører og forretningspartnere for å få til gode tiltak og forbedringer. Utleiemegleren har som strategi å jobbe langsiktig og ha en god og åpen dialog med alle samarbeidspartnere. Dette er viktig for å lykkes med alle områder av bærekraftløftet.
Vi setter krav til våre samarbeids- og forretningspartnere og forventer at de respekterer grunnleggende krav til miljø, sosiale forhold, gode arbeidsforhold, samt etisk forretningsvirksomhet med fokus på bekjempelse av hvitvasking, økonomisk kriminalitet og korrupsjon.
Vi har utarbeidet egne etiske regler for innkjøp og valg av leverandører, code of conduct, samt etiske retningslinjer for de ansatte på arbeidsplassen, i tillegg til varslingsregler.
Vi oppfyller informasjons- og påse-plikten, samt innsynsrett ovenfor alle våre forretningspartnere innen renholdstjenester.
Les vår årlige redegjørelse for mer inngående informasjon om hvordan vi jobber for å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendig arbeidsliv i tråd med åpenhetsloven
Redegjørelse etter åpenhetsloven
Trykk for å laste nedCode of Conduct – for Utleiemeglerens forretningspartnere
Utleiemeglerens forretningspartnere, inkludert, men ikke begrenset til, leverandører, forretnings- og samarbeidspartnere er viktige bidragsyter for at Utleiemegleren kan opptre i hele linjen med ansvarlig forretningsskikk i tråd med formålet vårt, visjonen vår og verdiene våre og åpenhetslovens krav til en stor virksomhet som oss. Utleiemeglerens Code of Conduct for forretningspartnere gjelder for alle individer og selskaper som har forretningsforbindelser til Utleiemegleren, uavhengig av type forretningsforbindelser, type transaksjoner eller varighet. Dette inkluderer selskaper av alle juridiske typer, eierskapsstrukturer og jurisdiksjoner der de er innlemmet. Vi har som mål å utvikle relasjoner med forretningspartnere som deler lignende verdier som Utleiemegleren, og drive virksomhet på en etisk måte.
Vi setter krav til høy integritet hos våre forretningspartnere og inntar i våre kontrakter ufravikelige og forventede standarder. Vi vil også forbeholde oss retten til å kontrollere våre forretningspartnere med tanke på de forpliktelsene og forventningene Utleiemegleren har ovenfor disse.
Forpliktelser for våre forretningspartnere:
Generell etterlevelse: Utleiemeglerens forretningspartnere skal overholde alle gjeldende lover og forskrifter når det gjelder vårt forretnings- eller samarbeidsforhold.
Bestikkelser og korrupsjon; Alle våre forretningspartnere skal overholde alminnelige standarder innen forretningsetikk, respektere all lovgivning og ikke ta del i noen form for korrupsjon, bestikkelser, svindel eller ulovlige belønninger.
Hvitvasking: Utleiemegleren er en regulert virksomhet og driver under strenge regler i henhold til hvitvaskingsloven. Vi har høy integritet og skal følge alle lover og forskrifter innenfor området. Vi tillater ikke at våre forretningspartnere tolererer eller støtter hvitvasking av penger i noen form.
Fremme likestilling og hindre diskriminering: Likestilling skal ivaretas både ved ansettelse og rekruttering, lønn og arbeidsforhold, samt ved forfremmelse og utviklingsmuligheter. Diskriminering skal ikke forekomme.. Vi krever at ansatte hos våre forretningspartnere behandles med respekt og verdighet, og at like muligheter bare vurderes ut fra personlige prestasjoner og erfaring, uavhengig av rase, hudfarge, religion, kjønn, alder, nasjonalitet, seksuell legning, sivilstatus eller funksjonshemming. Alle skal ha like muligheter under like vilkår.
Forventende standarder for våre forretningspartnere:
Generell forventning – vi forventer at våre forretningspartnere opprettholder lignende standarder som vi har hos oss, beskrevet nedenfor.
Gaver og gjestfrihet – Utleiemegleren har som hovedregel å ikke gi eller motta gaver. Våre ansatte skal ikke motta gaver med en verdi på over kr 800,- uten skriftlig samtykke fra sin nærmeste leder. Dette da våre ansatte ikke skal forsøke å påvirke andre eller selv bli påvirket ved å gi eller motta gaver.
Organisasjonsfrihet – Våre forretningspartnere skal respektere og støtte de ansattes rett til organisasjonsfrihet relatert til fagforeninger og lignende organisasjoner for representasjon.
Interessekonflikt - vi forventer at ansatte og våre forretningspartnere umiddelbart skal informere om situasjoner der det er reelt, potensielt eller fare for interessekonflikt.
Lik lønn og arbeidstid- Det forventes at forretningspartnere gir de ansatte rettferdig lønn for arbeidet de gjør. Individuell kompensasjon for ansatte skal bare variere på grunnlag av stilling, prestasjon og kompetanse. Det forventes også at våre forretningspartnere overholder gjeldende lover og forskrifter om arbeidstimer og hvileperioder.
Miljøpåvirkning – det forventes at våre forretningspartnere driver sin virksomhet i samsvar med alle gjeldende miljølover og forskrifter.
Bærekraft - Utleiemegleren forventer at våre forretningspartnere tar i bruk og fremmer bærekraft-prinsipper og overholder gjeldende lover og forskrifter relatert til miljø, sosiale forhold og virksomhetsstyring («ESG»).
Klagemuligheter – det forventes at våre forretningspartnere har implementert prosedyrer eller prosesser som sikrer de ansatte retten til å klage på manglende overholdelse av deres rettigheter.
Utleiemegleren har utviklet egen policy for etiske regler og policy for varslingsregler på arbeidsplassen, samt etiske regler for innkjøp og leverandør valg.